چگونه سایز عضلات بدن خود را اندازه بگیریم؟

مشاهده عدد ثابتی هفته به هفته باعث می شود فکر کنیم آناتومی بدن ما متفاوت بوده و بگوییم استخوان بندی درشتی داریم. در نتیجه همانند بسیاری از افراد، ورزش و تغذیه مناسب را کنار گذاشته، سعی می کنیم با خوراکی های ناسالم اما خوشمزه، این حس ناامیدی را درون خود دفن کنیم. اما قبل از آنکه دوباره مشغول به خوردن شوید، چند لحظه صبر کنید. تنها عدد ترازو بیانگر و نشان دهنده پیشرفت شما نیست!

اندازه گیری سایز اعضای بدن علاوه بر عاملی انگیزه بخش، فاکتوری مهم در مشخص کردن برنامه تمرین، تغذیه و تغییراتی است که برای گرفتن نتیجه بهتر، باید آن ها را اعمال کنید.

قبل از شروع به اندازه گیری اعضای بدن، به نکات زیر دقت کنید:

  • از مترهای معمولی استفاده کنید. متر نباید حالت کشی داشته باشد.
  • همیشه از یک مترِ مشابه استفاده کنید.
  • قبل از آنکه عدد را یادداشت کنید، دقت داشته باشید که متر دور بدن شما کج نشده باشد.
  • متر را در پوست خود فشار ندهید. کافی است دور تا دور عضله مورد نظر را بگیرد اما شُل نباشد.
  • در هنگام اندازه گیری در مقابل آینه بایستید.

پس از رعایت نکات بالا، شروع به اندازه گیری کنید. توصیه می شود از شخصی دیگر بخواهید در این روند به شما کمک کند. از جدول اندازه گیری اعضای بدن که انحصاراً وب سایت رویال بادی برای شما فراهم کرده است استفاده کرده و اعداد مربوط به هر عضله را در آن بنوسید.

در جدول اندازه گیری اعضای بدن برای شما چهار ستون اصلی و یک ستون تغییرات قرار داده شده است. توصیه می شود اندازه گیری ها در بازه های زمانی ثابتی انجام شوند. برای مثال، می توانید هفته ای یا ماهی یک مرتبه آن را انجام داده و پس از چهار دوره اندازه گیری، میزان تغییرات (که برابر است با میزان اندازه گیری هفته چهارم منهای میزان اندازه گیری هفته اول) را در ردیف مربوط به آن یادداشت کنید.

دانلود جدول اندازه گیری اعضای بدن (مناسب برای پرینت)

توجه فرمایید که برای بازو، ساعد، پا و ساق ستون ها به دو قسمتِ راست و چپ تقسیم شده اند. شما باید اندازه مخصوص به عضله سمت راست را در قسمت راست و عضله سمت چپ را در قسمت چپ بنویسید.

نحوه اندازه گیری عضله های مختلف:

دور سینه: متر را دقیقاً زیر سینه (زیر سر سینه ها) و دور قطور ترین بخش سینه قرار دهید. دقت کنید که متر باید با سطح زمین موازی باشد.اندازه گیری دور سینه

دور کمر: متر را حدود یک تا دو سانتی متر بالای ناف خود قرار دهید (دور باریک ترین قسمت کمر). برای دقت بیشتر ابتدا نفس خود را بیرون بدهید (عمل بازدم را انجام دهید)، حال عدد متر را یادداشت کنید. دقت کنید در هنگام داخل کشیدن نفس (انجام عمل دم) اندازه گیری نکنید.

اندازه گیری دور کمر

دور باسن: متر را دورِ پهن ترین قسمت باسن یا لگن خود قرار دهید. دقت کنید متر با زمین موازی بوده و کج نشده باشد.

اندازه گیری دور باسندور بازو: دست خود را صاف نگه داشته و متر را حدود 5 الی 10 سانتی متر بالای آرنج، دور قطورترین قسمت بازو قرار دهید. دقت کنید در هنگام اندازه گیری آرنج نباید خم باشد.

اندازه گیری دور بازوهادور ساعد: دست خود را صاف نگه داشته و متر را حدود 2 سانتی متر زیر آرنج، دور قطورترین قسمت ساعد قرار دهید. دقت کنید در هنگام اندازه گیری آرنج نباید خم باشد.

اندازه گیری دور ساعددور ران: متر را بالای زانو و دور قطورترین قسمت رانِ خود قرار دهید.

اندازه گیری دور راندور ساق: متر را زیر زانو و دور قطورترین قسمت ساق خود قرار دهید.

اندازه گیری ساق پا

نسبت دور لگن (باسن) به دور کمر برای بانوان

تحقیقات نشان داده است وزن بانوان مهم ترین عامل در جذابیت آن ها نیست، بلکه نسبت دور لگن (باسن) به دور کمر (WHR) عامل تعیین کننده است. طبق آمار و تحقیقات به عمل آمده، بانوانی که نسبت WHR در آن ها 0.7 است، برای آقایان جذابیت بیشتری دارند. بسیاری از بانوان مشهور که در دنیای امروز به عنوان ملکه زیبایی میان نژاد خود و دیگر نژادها شناخته می شود، چنین نسبتی را در بدن خود داشته اند. از جمله این بانوان می توان به سوفیا لورن، مریلین مونرو، بیانسه، کیت ماس، الِساندرا امروسیو و سلما هایِک اشاره کرد.

دانلود جدول اندازه گیری اعضای بدن (مناسب برای پرینت)


نظر شما چیست؟

(اختیاری)