چگونه بدنسازی را ترک نکنیم؟

احتمالاً بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگیتان می باشید. الآن شما درباره بدنسازی خیلی هیجان زده هستید و می خواهید سریع تر بدنتان را متحول کنید. حتی نمی توانید تصور کنید که روزی ورزشتان را ترک کنید و پروفایل دنیای مجازیتان اثبات این گفته است.

اما حقیقت تلخ این است که فقط درصد کمی از شما 10 سال آینده هنوز ورزش می کنید و درصد کمتری از آن افراد در 20 سال بعد تمرینات خود را ادامه می دهند. خیلی از شما بنا به دلایلی ورزش را ترک کرده اید و کاملاً شبیه بقیه افراد جامعه هستید: چاق، لاغر یا نرمال.

چه اتفاقی می افتد؟ این مسایل در نهایت برای شما هم اتفاق می افتد اما اگر اطلاعاتتان را افزایش دهید، می توانید در امان باشید.

آیا شما هنگام مواجه شدن با درد ورزش را ترک می کنید؟

اگر برای مدت طولانی و با کیفیت خوب ورزش کنید، حتی با وجود گرم کردن بدن و داشتن قدرت بدنی مناسب، باز هم شما آسیب می بینید. ممکن است دردی را در کمر، شانه یا زانوی خود حس کنید و این درد بیشتر از یک یا دو روز طول بکشد. ممکن است دچار پارگی عضلانی، پیچ خوردگی مفاصل یا درد مزمن در ستون فقرات، لگن، شانه، زانو  یا آرنج، مانند گیدافتادگی مفاصل، آسیب بافت نرم، آرتریت یا سایر بیماری های التهابی شوید.

درد بدنسازیولی این فقط نیمی از ماجراست. ابعاد روحی-روانی شما به اندازه جسمتان و یا حتی بیشتر درگیر می شوند. وقتی نمی توانید جوری که می خواهید ورزش کنید یا حتی مجبورید تمریناتتان را قطع کنید، این مسأله بسیار آزاردهنده و افسرده کنندست. از دست دادن سایز و قدرت عضلاتی که برای به دست آوردنشان خیلی تلاش کرده اید، حتی با وجود اینکه می دانید باز هم می توانید آنها را بسازید، خیلی ناراحت کننده است. ساده نیست که به خوب شدن با گذشت زمان ایمان داشته باشید.

شما این اتفافات را تجربه می کنید. آیا ورزشتان را ترک می کنید؟

وقتی اهدافتان کمرنگ شوند، تمریناتتان را کنار می گذارید؟

صر نظر از اینکه چقدر سخت تمرین کنید و چه خطراتی را به جان بخرید، تعداد کمی از شما  می توانید شبیه افراد روی مجله ها باشید.  حتی اگر همه چیز را درست انجام دهید، باز هم اهداف بزرگ شما غیر واقع بینانه و غیر قابل دسترس هستند.

همه ما این حقیقت را در نوجوانی زمانی که عاشق بدن سازی می شویم، انکار می کنیم  و می خواهیم در مدت زمان کوتاهی شبیه اسطوره هایی مانند آرنولد باشیم. اما بسیاری از ما ها  حتی تا بعد از 50 سالگی هم به هدفمان نرسیده ایم.

همه ما از ژنتیک خاصی برخورداریم. شکل گیری استخوان ها و وضعیت عضلانی در افراد مختلف یکسان نیستند. ما باید بتوانیم از چیزی که از والدینمان به ارث برده ایم بیشترین استفاده را بکنیم ولی نمی توانیم ژنتیک را تغییر دهیم. ژنتیک تبدیل شدن به قهرمان تناسب اندام حتی در سطح محلی خیلی نادر است. برخلاف چیزی که تبلیغ کننده های مکمل های بدنسازی می خواهند شما باور کنید، فقط ورزشکاران با ژنتیک فوق العاده خاص می توانند شبیه قهرمانان شوند.

بنابراین شما هیچ وقت خیلی خیلی ورزیده نخواهید شد. ورزشتان را ترک می کنید؟

وقتی بدانید چیز زیادی به دست نمی آورید تمرین را کنار می گذارید؟

هر ورزشکار حرفه ای، دوران "ماه عسل" که تغییرات مشهود و اساسی بوده اند را به یاد می آورد. آن دوران فوق العاده و غیر قابل تکرار است.

بدون اینکه بحث را خیلی علمی کنم، باید بگویم که تمرینات ورزشی بدنسازی یک شوک به سیستم بدن شما وارد می کند و بدنتان مجبور است به این فشار جدید خودش را تطبیق دهد. بنابراین به عضلات سیگنال می دهد که بزرگتر و قوی تر شوند. دیر یا زود – شش ماه تا دو سال بعد-بدنتان به تمرینات عادت می کند و پیشرفتتان بسیار کند می شود.

متأسفانه شرایط بدتر هم می شود. دیر یا زود بدن وارد دوران طولانی بدون تغییر می شود. یعنی هرچقدر هم سخت تلاش کنید، برای ماه هاحتی یک گرم عضله جدید به دست نخواهید آورد. درصورتی که نوع ورزش را تغییر دهید و استراحت، تغذیه و مکمل های مناسب داشته باشید، بالاخره دوباره تغییرات بدنتان را مشاهده خواهید کرد. ولی برای بسیاری از افراد گذشتن از این مرحله بسیار مشکل است که روزها و ماه ها بدون هیچ نتیجه ای تلاش کنند.

هرچه زمان طولانی تری ورزش کنید، این دوره ها طولانی تر خواهند شد. من تضمین می کنم که اگر برای مدت زمان طولانی ورزش کنید این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی هیچ کس به شما توجه نمی کند ورزشتان را کنار می گذارید؟

الان اگر شما هر روز به باشگاه ورزشی بروید و  کثیف و بدبو به خانه برگردید،  کسی از شما چشم برنمی دارد اما 10 سال دیگر چطور؟

بعضی مواقع افرادی روحیه شما را تضعیف  می کنند و یا حتی شما را برای داشتن چنین اهدافی مسخره می کنند. آنها شما را تحقیر می کنند و می گویند چقدر خودپرست هستید که آنقدر زمان و تلاش را صرف ساختن بدنتان می کنید. آنها  هیچ ارزشی برای سخت کوشی شما قایل نیستند و می گویند نتایج شما فقط به خاطر مکمل ها و داروها هستند حتی اگر شما هیچ وقت آنها را لمس هم نکرده باشید. مردم به شما خواهند گفت که برادرزاده دوست عموی آنها از شما 10 برابر بزرگتر و قوی تر است. به شما می گویند که چقدر داشتن عضلات بزرگ برای سلامتی زیان بار است هرچند که خودشان سیگار می کشند، اضافه وزن دارند و الکل می نوشند.

هرچند آن افراد فقط دسته ای هستند که از شما بدشان می آید، اما بقیه افرادی که همیشه شما را تحسین و تشویق می کردند هم روزی خسته خواهند شد. شما ورزشتان را کنار خواهید گذاشت؟

وقتی مسایل جدی در زندگی اتفاق بیافتد شما ورزشتان را ترک می کنید؟

الان خیلی ساده است که بگویید ورزش زندگی من است. اما روزی زندگی واقعی خودش را به شما نشان خواهد داد.

شاید مجبور شوید شش ساعت یا بیشتر در هفته کار کنید تا خرج خانواده تان را بدهید. شاید به خاطر کار، درس یا وظایف والدین بودن، 5 ساعت در شب بخوابید. شاید 8 ساعت در روز کار کنید و 3 ساعت را در راه کار بگذرانید. پیدا کردن زمانی برای ورزش و تغذیه مناسب بسیار دشوار خواهد بود. شاید حتی مجبور باشید از یک کودک ناتوان، والدین سالخورده یا همسر مریض مراقبت کنید.

در این شرایط بدنسازی کاری ناممکن به نظر خواهد آمد. آیا شما ورزشتان را کنار خواهید گذاشت؟

چگونه می توانید ورزشتان را ترک نکنید؟

به تمامی این دلایل بیشتر افراد ورزش را ترک می کنند. چگونه دوام بیاورید؟ حقیقت این است که بدنسازی فقط مربوط به نتایج آن نیست. فقط مربوط به عضله نیست. بدنسازی یک عادت است که به بقیه زندگی شما ساختار و نظم می دهد. به شما اعتماد به نفس می دهد. به شما یاد می دهد چطور اهدافتان را تعیین کنید و با سخت کوشی به آنها برسید. بدنسازی استرس شما را کاهش داده و شما را در مواجهه با شرایط سخت، قوی تر می کند. فرقی نمی کند شما چه کسی هستید، بدنسازی سفری فوق العاده برای خودشناسی و تغییرات شخصی است.

انگیزش بدنسازیچه 15 سال سن دارید و چه 50 سال، چه 20 سال است که ورزش می کنید و چه یک هفته، من به شما می گویم که هر اتفاقی که افتاد ورزشتان را ترک نکنید. پشیمان نخواهید شد.

 

نوشته شده توسط: ا. دباغ (متخصص فیزیوتراپی - نظام پزشکی ف-5375)


نظر شما چیست؟

(اختیاری)