هر آنچه در مورد گلوکوزامین باید بدانیم

برای شنیدن نام گلوکوزامین نیازی نیست در شناخت مکمل ها خِبره باشید، زیرا یکی از شناخته شده ترین مکمل های غیرویتامینه تغذیه ای است که توسط افراد بالغ به وفور مصرف می شود و برخلاف بسیاری مکمل های دیگر، میان هر دو گروه علاقه مندان به پرورش اندام و افراد میانسال بسیار پرطرفدار است. [1] چرا؟ زیرا هر دو گروه به طور معمول با درد مفاصل روبرو هستند. اگر شما نیز جزء یکی از این دو گروه هستید و گلوکوزامین مصرف می کنید، در ادامه با نکات بسیار زیادی در مورد این مکمل محبوب آشنا خواهید شد.

گلوکوزامین چیست؟

گلوکوزامین یک نوع آمینوشِکر و بخشی از غضروف ها در بدن ما است. اغلب به عنوان یک مکمل در قالب گلوکوزامین سولفات و در ترکیب با کندرویتین (chondroitin) مصرف می شود که یکی از رایج ترین مکمل ها برای سلامت مفصل ها است. [1] این مکمل اغلب از چیتین (chitin)، ماده ای که اغلب از آبزیانی مانند میگو و خرچنگ بدست می آید، درست می شود. اما می توان آن ها را از گیاهانی مانند ذرت و گندم نیز تهیه کرد.

گلوکوزامین

نقش گلوکوزامین چیست؟

هنوز مشخص نیست گلوکوزامین و مکمل های تشکیل شده از کندرویتین چگونه عمل می کنند، اما گلوکوزامین ماده ای اصلی از بعضی قسمت هایی از بافت های اتصال دهنده از جمله غضروف مفاصل است.[5] مصرف مکمل های حاوی گلوکوزامین برای سلامت مفصل ها و تاثیر آن در کاهش درد مفاصل یکی از موضوعاتی است که در ده های گذشته در مورد آن تحقیق و مطالعه بسیار شده است.

فوائد مصرف گلوکوزامین چیست؟

تحقیقات نشان داده است استفاده از گلوکوزامین می تواند سرعت روند ایجاد آرتروز مفاصل و در نتیجه درد ناشی از آن را کاهش دهد.[3,4] طبق تحقیقاتی که به مدت دوازده هفته تا سه سال انجام شده است، افرادی که با درد مفاصل روبرو بودند، با مصرف گلوکوزامین توانسته بودند درد خود را تسکین دهند.[1,7]

آیا مصرف گلوکوزامین تاثیرات منفی دارد؟

طبق تحقیقاتی که روی مصرف روزانه 1500 میلی گرم گلوکوزامین به مدت سه سال انجام شد، هیچ گونه تاثیر منفی برای آن مشاهده نگردید.[4] طبق این مطالعات افرادی که پس از دوازده ماه به مصرف گلوکوزامین سولفات ادامه داده بودند، تاثیرات مثبت بیشتری را در مقایسه با گلوکوزامین/ کندرویتین روی سلامتی مفاصل و کاهش درد احساس می کردند. [7]

بخش بزرگی از مکمل های گلوکوزامین از منابع آبزی تامین می شود. بنابراین افرادی که به غذاهای دریایی آلرژی دارند باید به نوع گلوکوزامین توجه داشته باشند و در هنگام خرید به گیاهی بودن آن دقت کنند. [1]

در گذشته این نگرانی وجود داشت که گلوکوزامین تاثیر منفی روی مقاومت بدن در مقابل انسولین دارد، اما طبق تحقیقاتِ اخیر این موضوع رد شده است. [1,8,9]

آیا می توان گلوکوزامین را همراه با دیگر داروها مصرف کرد؟

به طور کل مصرف گلوکوزامین بی خطر است اما ممکن است با بعضی داروهای ضدسرطان و رقیق کننده خون واکنش نشان دهد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن مطمئن شوید.

مصرف گلوکوزامین

آیا گلوکوزامین خوراکی نیز وجود دارد؟

مواد خامی که از طریق آن ها گلوکوزامین بدست می آید در طبیعت یافت می شوند و اغلب از چیتین که در آبزیان صدف دار مانند میگو، خرچنگ و لابستر گرفته می شود.[5] با این وجود تعداد کمی از افراد این نوع آبزیان را مصرف می کنند که نیاز روزانه بدن به گلوکوزامین را تأمین نمی کند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذاهای دریایی به خصوص میگو را زیاد مصرف می کنید، می توانید میزان روزانه مصرف گلوکوزامین خود را کاهش دهید.

انواع مختلف گلوکوزامین کدامند؟

با وجود اینکه گلوکوزامین سولفات محبوب ترین نوع است، گلوکوزامین هیدروکلروراید از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است و تحقیقات کمتری در مورد آن انجام شده است.[1] همچنین اغلب گلوکوزامین را با کندرویتین ترکیب می کنند که تأثیر تقریباً مشابهی با گلوکوزامین سولفات دارد.[1]

چگونه باید گلوکوزامین را مصرف کرد؟

مکمل های گلوکوزامین اغلب به صورت پودر یا کپسول با میزان 1500 تا 2000 میلی گرم در روز مصرف می شوند. البته می توان این میزان را در دوزهای کوچک تر در طول روز مصرف کرد.

طبق تحقیقات مصرف گلوکوزامین تا 2000 میلی گرم در روز بدون هرگونه خطر است اما این میزان برای کندرویتین تنها روزانه 1200 میلی گرم است. [5] بنابراین در زمان خرید گلوکوزامین سعی کنید بِرند معتبری را انتخاب کنید زیرا طبق تحقیقی که روی مکمل های گلوکوزامین ارزان قیمت انجام شد، نشان داده شده است که این مکمل های ارزان قیمت از کیفیت و خلوص کافی برخوردار نیستند. [6]

نتیجه گیری

ده ها است که مکمل های گلوکوزامین بدون هیچگونه عوارض و خطری مصرف می شود و نتایج تأثیرات مثبت آن را روی سلامتی مفاصل و کاهش درد نشان می دهد. با این وجود همیشه هزینه، کیفیت و بِرند مورد نظر خود را ارزیابی و پس از مشورت با پزشک معتمد اقدام به خرید کنید.

 

منابع:

  1. Mehta, K., Gala, J., Bhasale, S., & Naik, S. (2008). Comparison Of Glucosamine Sulfate And A Polyherbal Supplement For The Relief Of Osteoarthritis Of The Knee: A Randomized Controlled TrialAlternative Medicine Review, 13(1), 80-81.
  2. Qato, D. M., Alexander, G. C., Conti, R. M., Johnson, M., Schumm, P., & Lindau, S. T. (2008). Use Of Prescription And Over-The-Counter Medications And Dietary Supplements Among Older Adults In The United StatesJama, 300(24), 2867-2878.
  3. Pavelká, K., Gatterová, J., Olejarová, M., Machacek, S., Giacovelli, G., & Rovati, L. C. (2002). Glucosamine Sulfate Use And Delay Of Progression Of Knee Osteoarthritis: A 3-Year, Randomized, Placebo-Controlled, Double-Blind StudyArchives Of Internal Medicine, 162(18), 2113-2123.
  4. Reginster, J. Y., Deroisy, R., Rovati, L. C., Lee, R. L., Lejeune, E., Bruyere, O., ... & Gossett, C. (2001). Long-term effects of glucosamine sulphate on osteoarthritis progression: a randomised, placebo-controlled clinical trialThe Lancet, 357(9252), 251-256.
  5. Hathcock, J. N., & Shao, A. (2007). Risk Assessment For Glucosamine And Chondroitin SulfateRegulatory Toxicology and Pharmacology, 47(1), 78-83.
  6. Adebowale, A. O., Cox, D. S., Liang, Z., & Eddington, N. D. (2000). Analysis Of Glucosamine And Chondroitin Sulfate Content In Marketed Products And The Caco-2 Permeability Of Chondroitin Sulfate Raw MaterialsJournal of the American Nutraceutical Association, 3(1), 37-44.
  7. Black, C., Clar, C., Henderson, R., MacEachern, C., McNamee, P., Quayyum, Z., ... & Thomas, S. (2009). The Clinical Effectiveness Of Glucosamine And Chondroitin Supplements In Slowing Or Arresting Progression Of Osteoarthritis Of The Knee: A Systematic Review And Economic Evaluation.
  8. Muniyappa, R., Karne, R. J., Hall, G., Crandon, S. K., Bronstein, J. A., Ver, M. R., ... & Quon, M. J. (2006). Oral Glucosamine For 6 Weeks At Standard Doses Does Not Cause Or Worsen Insulin Resistance Or Endothelial Dysfunction In Lean Or Obese SubjectsDiabetes, 55(11), 3142-3150.
  9. Biggee, B. A., Blinn, C. M., Nuite, M., Silbert, J. E., & McAlindon, T. E. (2007). Effects Of Oral Glucosamine Sulphate On Serum Glucose And Insulin During An Oral Glucose Tolerance Test Of Subjects With OsteoarthritisAnnals Of The Rheumatic Diseases, 66(2), 260-262.

نظر شما چیست؟

(اختیاری)